Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Bulletin of Abai KazNPU. Series of Physical and mathematical sciences

SOME FEATURES OF FORMATION OF RESEARCH SKILLS OF STUDENTS IN THE CONTEXT OF PRACTICE-ORIENTED APPROACH

Published June 2021

145

120

M. Moldabekova+
Al-Farabi Kazakh national University, Almaty
Al-Farabi Kazakh national University, Almaty
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

Zh. Bitibayeva

The article discusses the need for a practice-oriented approach in the preparation of future physics teachers. Various interpretations of the practice-oriented approach in training are discussed. Features of its implementation in the practice of training future teachers. The role of implementation of the practice-oriented approach in the formation of research skills of students – future teachers is considered. Formation of research skills in the conditions of digitalization of education with the help of information and communication technologies. The topic of electron movement in the Coulomb field of proton is analyzed. it contains interesting materials for a variety of forms of activity aimed at the formation and development of generalized and significant research skills for students. One of the variants of the conditions for the formation of students ' activities in practical classes in the discipline of physics of the atom, atomic nucleus and solid state is presented. It is revealed that research skills can be formed only in the process of cognitive activity of the subject of educational activity.

Abstract

В статье рассматривается вопрос о необходимости практико-ориентированного подхода при подготовке будущего учителя физики. Обсуждены его различные трактовки и собенности реализации в практике подготовки будущих педагогов. Рассмотрена роль практико-ориентированного подхода в формировании исследовательских умений студентов – будущих учителей. Разобрана тема движения электрона в кулоновском поле протона, которая содержит интересные материалы для разнообразия форм деятельности, направленных на формирование и развитие обобщенных и значимых для студентов исследовательских умений. Представлен один из вариантов условия формирования деятельности студентов на практических занятиях по физике атома, атомного ядра и твердого тела. Выявлено, что исследовательские умения и навыки могут быть сформированы только в процессе познавательной активности самого субъекта учебной деятельности.

pdf (Русский)
Language

Русский

How to Cite

[1]
Moldabekova М. and Bitibayeva Ж. 2021. SOME FEATURES OF FORMATION OF RESEARCH SKILLS OF STUDENTS IN THE CONTEXT OF PRACTICE-ORIENTED APPROACH . Bulletin of Abai KazNPU. Series of Physical and mathematical sciences. 69, 1 (Jun. 2021), 253–258.